| 
      
  
 
    Turistické
    značení v České republice
    
    
    Značení
    turistických tras má v České republice dlouholetou tradici. První
    pěší turistická trasa KČT vznikla 11. května 1889, kdy „označovací
    družstvo“ spojilo červenou značkou Štěchovice a Svatojánské
    proudy. V roce 1889 byly dále vyznačeny
    trasy na
    Karlštejn, Skalku a Rač a délka tras tak dosáhla 55,5 km. V roce 1912
    bylo dokončeno značení první dálkové trasy z Prahy přes Brdy na Šumavu.
    V současnosti je v České
    republice kolem 40 000 km turistických značených tras pro pěší, lyžaře
    a cyklisty.
    
     
    Turistické
    značené trasy se dělí na trasy: 
    1,
    pro pěší turisty
    
     
    2,
    pro cyklo turisty
    
     
    3,
    pro lyžaře
    
     
     
    
     
    1.   
    značení tras pro pěší
    
    
    
    
     Naprostá
    většina značených tras je značená touto značkou. Značka je tvořena
    ze tří pásů - proto se jí říká
    pásová. Krajní pásy jsou bílé a slouží hlavně ke zvýraznění
    značky v terénu. Prostřední pás
    je barevný. Barvě, která je v prostředním pásu se říká vodící.
    U značení tras pro pěší se používají tyto vodící barvy - červená,
    modrá, zelená a žlutá.
    
     
    
    
     Na
    mapě je takto vyznačena trasa zakreslena plnou čarou, v příslušné
    barvě.
    
     
     
    
     
    
    
     
     
    
     
    
     V turistických
    a rekreačních centrech můžete poměrně často potkat tuto značku. Používá
    se pro značení krátkých místních vycházkových tras a okruhů - proto
    se jí říká místní. (tzv. „psaníčko“) Na mapě
    je takto vyznačena trasa zakreslena přerušovanou čarou, v příslušné
    barvě.
    
     
     
    
     
    
     Touto
    značkou se značí tabule naučné stezky. Na souvislé značení
    turistické trasy se používá jen v případě, že nevede v souběhu
    s jinou trasou (uznejte sami, je přece zbytečné jednu trasu značit
    několika typy značek, když je to jedna trasa). Tato značka může být
    opatřena i oranžovým číslem, které udává pořadí tabulí naučné
    stezky. U naučných stezek se používá jako vodící barva výhradně
    zelená. Na mapě je takto vyznačena trasa zakreslena čerchovaně (čárka
    - tečka), zelenou barvou.
    
     
     
    
     
     
    
     
    Pokud
    je max. 1 km od hlavní trasy (značené pásovou značkou) zajímavé místo,
    bývá tento úsek vyznačen tzv. významovými značkami. Na
    mapě je takto vyznačena trasa zakreslena plnou čarou, v příslušné
    barvě. Významové značky jsou tyto:
    
    
    
  
    
     značka
    pro trasu k pramenu, studánce
    
     
     
    
     
     
    
     
    
     značka
    pro trasu na místo s rozhledem
    
     
     
    
     
     
    
     
    
     značka
    pro trasu ke zřícenině
    
     
     
    
     
     
    
     
    
     značka
    pro trasu k jinému významnému místu (např. k železniční
    stanici, skále apod.) 
     
    
     
     
    
     
    
     
    
     
   
  Oba konce značené trasy
  a konec významové odbočky jsou ukončeny tzv. koncovou značkou.
  Barevný čtverec má barvu právě končící trasy.
  
  
    
  
   
   
  
   
   
  
   
  
   Tabulky
  a směrovky mají krémový podklad.
  
   
   
  
   
   
  
   
   
  
   
  2.   
  značení cyklistických tras
  
  
  Cyklistické
  značení se od pěšího liší především tím, že vše co bylo u pěšího
  bílé, je u cyklotras žluté a navíc větší velikosti (cca 1,5 x větší).
  Značení cyklistických tras je dvojího druhu:
  
   
  a)
  cykloturistické
  trasy 
  
   
  b)
  cyklotrasy
  
   
  ad
  a) cykloturistické trasy
  
   
  
  
   Cykloturistické trasy jsou ty, které vedou většinou
  po horších polních či lesních cestách nebo terénem. Jsou vyznačeny pásovými
  značkami o rozměru 14x14 cm, které mají krajní (zvýrazňovací)
  pásy žluté a prostřední (vodící) je červený, modrý, zelený nebo bílý.
  Mohou být také doplněny na šipku. Jedná se tedy o podobné značení jako
  u tras pěších nebo lyžařských, jen základní barva je žlutá a značky
  jsou přibližně jednou tak velké, aby byly pro cyklisty lépe viditelné.
  
    
   
  
   
  
  
   
   
  
   
   
  
   
  
   Tabulky
  a směrovky pro cyklotrasy mají žlutý podklad, dvojnásobně velké písmo
  a pouze dva řádky textu. V záhlaví směrovky je uvedeno: „cyklotrasa KČT č. ….“.
  
  
   
  Pokud
  nastane souběh trasy pro pěší a cyklotrasy, bývá tento úsek značen
  pouze cykosměrovkou a značkami pro pěší turistiku.
  
   
   
  
   
  ad b) cyklotrasy
  
   
  Cyklotrasy jsou ty, které vedou po silnicích, dobrých
  místních a účelových komunikacích. Jejich značení je podobné jako u
  silničního značení pro motorová vozidla. Používají se tři základní
  cykloznačky: Návěst před křižovatkou, Směrová
  tabule a Směrová tabulka. Na všech najdete symbol
  kola, číslo dané trasy a na směrových tabulích i kilometrové vzdálenosti
  k dalším cílům na trase. Umisťují se stejně jako dopravní značky před
  každou křižovatkou nebo odbočkou cyklotrasy.
  
   
   
  
   
  
  
   
  
    
   
  
   
   
  
   
   
  
   
  
    
  
  
    
  
   
  
  
  
  
      
   
  
   
   
  
   
   
  
   
  Na
  mapách jsou takto vyznačené trasy zakresleny párem dutých koleček, v příslušné
  barvě. (Do roku 1998 se na mapách uváděly i doporučené trasy, od roku
  1999 jsou na mapách uvedeny pouze skutečně vyznačené trasy.)
  
   
   
  
   
  Pravidla
  pro používání cyklistických značených tras:
  
   
  
    - 
      
Jízda
      na kole je na vlastní nebezpečí, trasy nejsou upravovány, je nutno očekávat
      zhoršený stav vozovek.  
    - 
      
Na
      turistických značených trasách mají přednost pěší turisté.  
    - 
      
Na
      ostatních komunikacích, na které se nevztahují podmínky provozu na
      pozemních komunikacích, má hospodářský provoz přednost před
      cyklisty.  
    - 
      
Skupinové
      jízdy jsou povoleny do počtu 10-ti osob.  
    - 
      
Na
      území CHKO je zakázáno bezdůvodně používat zvukových znamení.  
    - 
      
Jízdu
      na kolech nelze provozovat v zimním období při sněhové pokrývce
      na lyžařských trasách a vyhrazených lyžařských areálech.  
    - 
      
Cyklisté
      jsou povinni dodržovat veškeré podmínky zvláště chráněných území,
      respektovat značení Správy CHKO, KČT a Horské služby ČR.  
   
   
  
   
   
  
   
  3.   
  značení lyžařských tras
  
  
  
  
   Lyžařské
  značení se od pěšího na první pohled liší především tím, že vše
  co bylo u pěšího bílé, je u lyžařského značení oranžové. Ke značení
  se používá klasická pásová značka, ovšem krajní pásy
  jsou oranžové. Vodící barva může být červená, modrá, zelená, příp.
  i bílá.
  
   
   
  
   
   Při
  vytváření lyžařských značených tras je snaha přednostně využívat pěších
  značených tras. Je-li průběh pěší a lyžařské trasy totožný v délce
  alespoň mezi dvěma informačními místy (rozcestníky), je takováto trasa
  vyznačena POUZE značkami pro pěší. Pro takovou situaci se nepoužívají
  samostatné směrovky a tabulky, ale na tabulkách a směrovkách pěšího
  značení (krémový podklad) je před vyznačením délky úseku symbol lyžaře
  v oranžovém poli. V ostatních případech se používají směrovkami
  a tabulkami pro lyžařskou turistiku. Tyto směrovky mají oranžový poklad
  a v záhlaví směrovky je uvedeno: „lyžařská trasa KČT“.
  
  
   
  Na
  mapách jsou vyznačené lyžařské trasy zakresleny malými plnými kolečky,
  v příslušné barvě. Důvodem, proč se začalo značit trasy pro lyžaře
  byla nutnost vést lyžařské trasy bezpečným terénem (tj. bez úseků s prudkými
  srázy, místy, kde padají laviny apod.). Pokud však na trase nastanou obtížné
  úseky (překážka, např. vlek, ostrá zatáčka apod.) bývá před tímto
  úsekem umístěna výstražná tabulka.
  
   
   
  
   
  
 
ZPĚT
 
 |